تجسم خلاق

تجسم خلاق چیست ؟

تجسم خلاق چیست ؟ چرا تجسم خلاق؟

چه خواسته‌ای دارید که می‌خواهید به آن برسید. همیشه رؤیای چه چیزی را در سر دارید؟ متأسفانه بسیاری از آدم‌ها هیچ رؤیایی در سر ندارن. آن‌ها نمی‌دانند که چه می‌خواهند. اگر به آن‌ها بگویی من غول چراغ جادو هستم و می‌توانم هر خواسته‌ای که داری را برآورده کنم، آن‌ها نمی‌توانند به یاد بیاورند که چه می‌خواهند. یا چرت‌وپرت می‌گویند مثل خواستن یک غذای خاص با باید کلی فکر کنند تا شاید یک‌چیزی به یاد باورند و آخرسر هم یکی از آرزوهای یک نفر دیگر را می‌گویند نه آرزوی خودشان را. واقعا تجسم خلاق چیست ؟

تجسم خلاق
تجسم خلاق

شما چه خواسته‌ای در زندگی دارید؟

تجسم خلاق به ما کمک می‌کند که تمامی ابزارهای خود را برای رسیدن به خواسته‌ی خود به کار بگیریم. البته اگر خواسته‌ای دارید. اگر مسیری برای خود مشخص کرده‌اید. تجسم خلاق باعث اوج گرفتن شما خواهد شد. اما اول باید بدانید که چه می‌خواهید. باید بدانید که در چه مسیری می‌خواهید قدم بگذارید.

تجسم خلاق چیست؟

شما که داری این مقاله را می‌خوانی، آیا می‌دانید که قدرت و توانایی مغز شما به چه اندازه است؟ یکی از قدرت‌های شگفت‌انگیز مغز انسان تجسم خلاق است. تجسم خلاق آن‌قدر  قدرتمند و مفید است که اگر تابه‌حال از آن استفاده نمی‌کردید از این به بعد استفاده کنید.

البته بعضی از ایرانی‌ها در این زمینه مهارت بالایی دارند و درزمینه‌ی منفی بسیار زیاد استفاده می‌کنند که جلوتر به شما می‌گویم.

برای شروع می‌توانید به جمله‌ی آلفرد آرماند مانتاپرت نگاهی‌ کنید. او اولین قدم را رؤیاپردازی می‌داند.

تجسم خلاق نوعی هدفمند از رؤیاپردازی است که به‌صورت منظم برای رسیدن به یک خواسته‌ی مشخص انجام می‌شود.

تجسم خلاق
تجسم خلاق

تجسم خلاق به چه دردی می‌خورد؟

تجسم خلاق یکی از ابزارهای پرکاربرد انسان‌های خلاق و موفق است. انسان‌های خلاق بسیار زیاد از این ابزار استفاده می‌کنند. شاید بپرسید چرا؟ چون مسیر را برای موفقیت کوتاه می‌کند. چون نیاز به هیچ‌چیزی ندارد جز زمان و خواستن. نه ابزاری لازم است نه مکان خاصی. اگر از تجسم خلاق استفاده کنید یک گام از بقیه جلوتر خواهید بود. این یعنی چی؟ این یعنی نسبت به کسی که به‌اندازه‌ی شما برای یک موضوع خاص به‌اندازه‌ی شما تلاش و تمرین کرده است، شما حداقل یک‌قدم جلوتر خواهید بود. تجسم خلاق آن‌قدر قدرتمند است که تا از آن استفاده نکنید قدرش را نمی‌دانید.

 پیش‌نیاز

اول‌ازهمه لازم است که پیش‌نیازی را باهم بگذرانیم تا ذهنیتمان با یکدیگر یکی شود. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید از  تجسم خلاق استفاده کنید. باید به شما بگویم که شما اشتباه می‌کنید. همه می‌توانند از تجسم خلاق استفاده کنند. پس این فکر را از سرخود بیرون کنید. در ادامه من با خود کلمه‌ی تجسم خلاق شروع می‌کنم و بعدازآن به سراغ کار عملی می‌رویم.

تجسم کردن چگونه است؟

تلاش می‌کنم که به ساده‌ترین شکل ممکن این قسمت را برای شما توضیح دهم.

تجسم یعنی چشم خود را ببندید و در ذهن خود ببینید. برای نمونه همین‌الان بعد از خواند این قسمت چشم خود را ببندید و دستگیره‌ی در ورودی خانه‌‌ای که در آن زندگی می‌کنید را در ذهن خود ببینید. اگر این کار برایتان مشکل است. دو علت دارد اول اینکه نمی‌دانید دستگیره‌ی در چه شکلی است که با دیدن آن این مشکل برطرف می‌شود و دوم اینکه می‌دانید چه شکلی است اما نمی‌توانید تجسم کنید. اگر این مشکل رادارید باید به شما بگویم که به‌هیچ‌وجه جای نگرانی وجود ندارد و این‌یک اتفاق طبیعی است. چون شما در ابتدای کار هستید. با چند بار انجام دادن این کار می‌توانید این کار را به‌خوبی انجام دهید. برای تمرین تجسم می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. یک شی معمولی را انتخاب کنید.

لازم نیست خاص باشد. می‌تواند یک سیب یک پارچ یک خودکار باشد.

  1. حالا آن شی موردنظر را (من برای راحت شدن کار شی را سیب در نظر می‌گیرم) جلوی خود قرار دهید و شروع کنید به دیدن آن. با دقت تمام به آن نگاه کنید حدود یک دقیقه برای آن کافی است.
  2. پس از یک دقیقه دیدن سیب چشمان خود را ببندید و سعی کنید در ذهن خود ببینید. اگر سخت است چشمان خود را پنج ثانیه بازکنید به سیب نگاه کنید و دوباره چشم خود را ببندید. اگر تجسم برای شما مشکل است این کار را بارها انجام دهید.
  3. در مرحله‌ی بعد باید سیب را در ذهن خود بچرخانید. باید چشمان خود را ببندید و سیب را در ذهن خود بچرخانید و از جهات دیگر سیب را در ذهن خود ببینید

این مراحل را برای اشیاء مختلف انجام دهید. اگر تجسم کردن برای شما سخت است روزی دو بار بافاصله زمانی این کار را انجام دهید. کل این تمرین زیر پنج دقیقه طول می‌کشد و زمانی از شما نمی‌برد پس اگر در تجسم مشکل‌دارید از انجام آن فرار نکنید.

تجسم خلاق
تجسم خلاق

خلق کردن چگونه است؟

معنای این واژه واضح است شما باید چیزی را به وجود بیاورید که قبلاً وجود نداشته. شما باید چیزی را تجسم کنید یا موقعیتی را تجسم کنید که قبلاً وجود نداشته است. با این کار شما وارد دنیای تجسم خلاق می‌شوید. در فرایند خلق شما باید بدانید چه می‌خواهید تا بتوانید آن را خلق کنید.

در فرایند خلق باید به یک نکته دقت کنید و آن ابهام است. در ابتدای خلق ممکن است تصویر شما مبهم و گنگ باشد اما شما می‌دانید که چیست و چه می‌خواهید. این ابهام طبیعی است. با ادامه دادن تجسم بیشتر هر بار خلق شما شفاف‌تر می‌شود. با هر بار شفاف‌تر شدن باید یک مرحله جلوتر بروید و به جزئیات بپردازید.

تجسم خلاق
تجسم خلاق

تمرین کنید

یکی از خواسته‌های خود را پیدا کنید چشم خود را ببندید و ببینید که به آن خواسته‌ی خود رسیده‌اید. سعی کنید فضا را ببینید موقعیت را ببینید و ببینید که چه اتفاقاتی در حال وقوع است. مردم چه واکنشی نشان می‌دهند. مثلاً اگر می‌خواهید در کنکور کارشناسی یا کارشناسی ارشد قبول شوید. ببینید که قبول‌شده‌اید. چه احساسی خواهید داشت. همه به شما تبریک می‌گویند و شما در حال ورود به دانشگاه موردنظر هستید. در محوطه دانشگاه قدم می‌زنید و….

برای شروع سه خواسته‌ی خود را روی کاغذ بنویسید و در روز دو نوبت تصویرسازی کنید هر بار حدود پنج تا ده دقیقه مناسب است. با یاد داشته باشید که هر بار که این کار را انجام می‌دهید باید به جزئیات بیشتری بپردازید.

تجسم خلاق
تجسم خلاق
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *