تنوع تیری به قلب روزمرگی

تنوع

امروز شما چه فرقی با دیروزتان داره؟ اگر امروز یک روز تعطیل است با روز تعطیل قبلی چه فرقی دارد؟ در مقالات قبلی  به بحث روزمرگی پرداختیم. در این مقاله از جهتی متفاوت به روزمرگی و نجات از آن می‌پردازیم. این مقاله درباره‌ی تنوع است. تنوع مثل نوشدارو بر زخم روزمرگی مؤثر خواهد بود. روزها و ساعت‌های تکراری بدون سود و هدف مثل زخمی بر پیکره‌ی نشاط و شادابی است. تنوع این زخم را درمان خواهد کرد. اگر به دنبال درمان این زخم در زندگی هستید در ادامه با ما همراه باشید. اگر در حال خواندن این مقاله هستید به شما تبریک می‌گویم این کار خودش یک نوع تنوع است.

تأثیر تنوع در زندگی

تنوع در زندگی تأثیر بسیار زیادی دارد. تأثیر مثبت و مؤثر. کسی که زندگی متنوعی برای خود می‌سازد، انسانی بانشاط خواهد بود. تنوع ذهنی خلاق برای ما می‌سازد. اگر به دنبال افزایش کیفیت زندگی هستید، تنوع یکی از عوامل ایجاد کیفیت است. شما با تنوع تکراری نخواهید شد. تنوع جذابیت را به زندگی ما می‌دهد و خودمان نیز انسانی جذاب خواهیم بود. برای ایجاد تنوع همین‌الان یک کار متفاوت انجام دهید. فرقی نمی‌کند چه‌کاری مثلاً به خود یک پیامک تبریک بفرستید که تلاش می‌کنید زندگی بهتری بسازید. اگر منتظر چیزهایی خاص و عجیب هستید اشتباه می‌کنید. تنوع از کارهای ساده و کوچک و حتی پیش‌پاافتاده آغاز می‌شود.

تأثیر تنوع در کسب‌وکار

اگر کسب‌وکارتان مثل سابق نیست اگر سود شما کم شده است و اگر مشتری‌ها سخت‌تر به شما اعتماد می‌کنند شاید تنوع دوای درد شما باشد. زندگی امروز به‌سرعت در حال تغییر است و این تغییرات خود را نشان می‌دهند ولی ما را خبر نمی‌کنند. اگر این تغییرات را نبینید یعنی از رقابت جامانده‌اید. آن‌قدر چیزهای جدید و خاص در برابر مشتری‌های امروز قرار دارد که اگر برای مشتری تنوع ایجاد نکنید او جذب جای دیگری می‌شود. البته این موضوع در کسب‌وکار کمی پیچیده‌تر است و در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است. اما اگر بخواهم نکته‌ای بگویم این است که شما باید تنوعی ایجاد کنید که در راستای ایجاد ارزش برای مشتری باشد و او احساس کند انسان ارزشمندی است. با این کار شما می‌توانید او را جذب کنید. ارزش نهادن به مشتری شمارا کمک می‌کند.

روحیه‌ تنوع سازی

روزمرگی روحیه‌ی تنوع سازی شمارا می‌کشد. ما نیاز داریم که تنوع را در زندگی خود جاری کنیم. تنوع برای ما جذابیت ادامه‌ی زندگی را به همراه دارد. روحیه‌ی تنوع سازی ما اگر قوی شود به ما کمک بسیاری می‌کند. به یاد داشته باشید که روحیه‌ی تنوع سازی دو مرحله دارد. اول در فکر ما و دوم در اجرا. بعضی از آدم‌ها مرحله‌ی اول تنوع سازی را به‌خوبی انجام می‌دهند و ایده‌های خوبی دارند ولی آن‌ها را اجرا نمی‌کنند. یکی از دلایلش این است که ایده‌ای عجیب‌وغریب دارند. برای شروع لازم است ایده‌های شما پیش‌پاافتاده، ساده و کوچک باشد به‌طوری‌که اگر اراده کردید در کمتر از چند ثانیه بتوانید اجرایش کنید. مثلاً با دست مخالف غذا بخورید و قاشق را در دست بگیرید مثلاً اگر راست‌دست هستید با دست چپ این کار را انجام دهید یا این‌که جلوی آینه با خودتان کمی صحبت کنید.

تنوع سازی نه تنوع‌گرایی

نباید تنوع سازی را با تنوع‌گرایی اشتباه گرفت. تنوع سازی به معنی تولیدکننده‌ی تنوع است اما تنوع‌گرایی به معنی مصرف‌کننده‌ی تنوع است. ما یک تولیدکننده هستیم و این ایجاد تنوع و تنوع سازی از درون ما سرچشمه می‌گیرد. در بسیاری از موارد تنوع‌گرایی به ایجاد روزمرگی کمک می‌کند. تنوع‌گرایی به معنی تقلید از یک کار برای ایجاد تنوع نیست. بلکه به معنی یک مصرف‌کننده‌ی صرف بودن است. کاری که فکر و اقدام درونی پشتش نباشد. باید تلاش کنید که تنوع سازی کنید. یکی از راه‌های تنوع سازی امتحان کردن یک غذای متفاوت است. فرق این موضوع با تنوع‌گرایی این است که به‌جای عوض کردن غذا به دنبال عوض کردن رستوران باشیم. البته در شرایطی خاص این کار ممکن است تنوع سازی حساب شود اما اگر بحث سر غذا است این کار تنوع‌گرایی محسوب می‌شود. پس حواستان باشد اصل موضوع چیست.

تنوع درونی

تنوع درونی به این معناست که در نحوه‌ی فکر کردن خود تنوع ایجاد کنیم یا در نحوه‌ی دیدن دنیای پیرامون خود تنوع ایجاد کنیم. این کار برای ما تبدیل به ابزاری سری می‌شود. بدون انجام کار فیزیکی خاصی ما برای خود تنوع ایجاد کرده‌ایم. وقتی‌که به دنیای پیرامون خود نگاه می‌کنیم چه می‌بینیم؟ نحوه‌ی دیدن ما بسیار مهم است. اگر دیدن را یاد بگیریم همیشه ابزار سری درونی برای خودداریم. به کمک دیدن ما تجربه‌های جدید از کارهای تکراری کسب خواهیم کرد. این ویژگی آن‌قدر ارزشمند است که به ما در ایجاد خلاقیت و یافتن ایده‌های متفاوت کمک بسیار زیادی می‌کند. با این کار ما تنوع درونی ایجاد می‌کنیم و دنیا را طوری می‌بینیم ک دیگران همی‌بینند و در آینده ایده‌هایی داریم که دیگران ندارند.

تنوع لحظه‌ای

شما همیشه باید در چنته چندین اقدام برای ایجاد تنوع داشته باشید. اگر ندارید همین‌الان یک  کاغذ جلوی خود بگذارید و حداقل ده مورد بنویسید. این موارد در طول روز مثل دوپینگ و نوشابه‌ی انرژی‌زا عمل می‌کنند. هر موقع انرژی‌تان افت کردن و یا فکرتان قفل کرد یکی از آن موارد را استفاده کنید تا سرحال شوید یا حداقل کمی حالتان تغییر کند. این کارها کاملاً شخصی است و برای هرکسی متفاوت است. مثلاً  یکی از  کارهای من سه مورد شکرگزاری جدید است یا با ریتم خیلی تند صحبت کردن است. شما باید پیدا کنید چه‌کارهایی به شما کم می‌کند و انرژی شمارا بالا می‌برد. اگر شرایط آماده باشد یکی دیگر از کارهایی که انجام می‌دهم موشک درست کردن با کاغذ است. البته نباید هر کاری را هرجایی انجام داد.

هرم تنوع

برای تنوع خود باید یک هرم در نظر بگیرید که چند دسته اقدام دارد. کف فرم که بیشترین تعداد اقدام‌ها در آن است مربوط به اقدام‌های بسیار ساده و پیش‌پاافتاده . در طبقه‌ی بالا تعداد اقدام‌ها کمتر است و کمی مشکل‌تر است. این فرایند ادامه دارد تا بالای هرم که یک یا دو کار وجود دارد که کار سخت یا پیچیده‌ای برای ایجاد تنوع است مثل پرواز با پاراگلایدر. چون پاراگلایدر نیاز به زمان و مکان و امکانات خاص و آموزش‌های مخصوص است. شما باید این هرم را برای خود طراحی کنید و هر بار از هر طبقه موردی را اجرا کنید. دوباره یادآوری می‌کنم که هرم شما یک هرم شخصی است. مثلاً شاید پرواز پاراگلایدر برای یک نفر آن‌قدر انجام‌شده باشد که اصلاً در هرم تنوع او جایی نداشته باشد. شما به دنبال هرم شخصی خود باشید. اگر بخواهم یک نکته را بگویم آن این است که هر چه به سمت بالای هرم می‌رویم باید اقدام‌ها چالشی‌تر باشد.

تنوع در تنوع

یک نکته‌ی بدیهی این است که اگر اقدامی را برای ایجاد تنوع بسیار انجام دهید شاید ارزش خود را از دست بدهد. شما باید آن اقدام را تغییر دهید یا نحوه‌ی انجام آن را تغییر دهید. شما نباید در اقدام‌های گذشته‌ی خود دچار روزمرگی شوید. شما باید به دنبال تنوع در تنوع باشید. یادتان نرود که هدف ما از بین بردن روزمرگی است نه اینکه فقط اقدام‌های جدی به کار خود اضافه کنیم.

راهکارهای ایجاد تنوع

هر راهکاری دارید آن را انجام دهید و محدود به چیز خاصی نشوید در ادامه من برای شما چند پیشنهاد کوچک دارم. امیدوارم از آن‌ها استفاده کنید و روزمرگی را از بین ببرید. راه‌کارهای من به‌صورت قالب است و شما باید این کارها را با شرایط زندگی خود وفق دهید. از شما تقاضا دارم همین‌الان برای این قسمت وقت بگذارید و کارهایی که گفته می‌شود را در حد توان انجام دهید. نتیجه گرفتن هدف اصلی من است. اگر با این کار فقط یک درصد به خود کمک کنید به شما تبریک می‌گویم شم کار بزرگی را انجام داده‌اید. پس لطفاً شروع کنید.

فهرست‌ها

همین‌طور که قبلاً هم اشاره کردم فهرست‌ها بسیار قدرتمند هستند. برای استفاده از این کار به مراحل زیر توجه کنید و سپس آن‌ها را برای خود انجام دهید.

  1. به‌صورت بارش فکری هر آنچه می‌توانید را از اقدام‌های جدید بنویسید. اصلاً مهم نیست که کدام‌یک برای ما شدنی است یا نه. بهترین و بدترین با جدی‌ترین و مسخره‌ترین موارد را بنویسید. فهرست شما حداقل باید صد مورد باشد.
  2. تعداد طبقات هرم تنوع خود را مشخص کنید. پیشنهاد من پنج طبقه است. طبقه‌ی اول ساده‌ترین و طبقه‌ی آخر سخت‌ترین.
  3. در این مرحله موارد لیست خود را بخوانید و موارد را در طبقات جاگذاری کنید.
  4. مشخص کنید در چه بازه‌ای زمانی می‌خواهید کدام را انجام دهید و هر طبقه‌ را چند وقت یک‌بار می‌خواهید انجام دهید. شاید یک نفر بالاترین قسمت هرمش شش ماه یک‌بار باشد و دیگری دو سال یک‌بار . این بستگی به شما دارد.

به‌عنوان نکته‌ی تکمیلی باید بگویم که تلاش کنید هرچند وقت یک‌بار لیست خود را به‌روزرسانی کنید. تنوع در تنوع را فراموش نکنید حواستان باشد اقدامات قبلی تکراری نشود. به دنبال اقدام‌های متنوع‌تر باشید. به یاد داشته باشید که هرچقدر اقدامات شما در راستای اهداف شما باشد به شما بیشتر کمک خواهد کرد.

غیرمنتظره‌ها

سعی کنید موارد غیرمنتظره‌ای که برایتان اتفاق می‌افتد را به فال نیک بگیرید و به‌عنوان یک تنوع سازی از آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید خود را با لیست خود غافلگیر کنید. برای این کار چند اقدام حدود ده تا پانزده اقدام را روی کاغذهای کوچک بنویسید و آن‌ها را تا کنید و داخل یک ظرف بریزید. و چند وقت یک‌بار با قرعه‌کشی خود را غافلگیر کنید. اگر می‌خواهید خیلی غافلگیر شوید به یک‌ نفر بگویید که چند اقدام را بدون اینکه شما بدانید چیست به قرعه‌کشی شما اضافه کند. فقط باید به انجام آن‌ها پایبند باشید.

کتاب‌ها

من مطالعه را برای تنوع سازی به شما پیشنهاد می‌کنم کتاب یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تنوع سازی است. کتاب‌ها هرکدام یک دنیای متفاوت‌اند با خواندن کتاب شما وارد یک دنیای جدید می‌شوید. کتاب‌ها به شما می‌آموزند شمارا می‌خنداند شمارا می‌گریانند. شما اگر به دنیای مطالعه پا بگذارید زندگی هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. کتاب‌ها قدرتمندند کتاب‌ها می‌توانند شمارا قدرتمند کنند. کتاب‌ها زندگی شمارا می‌سازند و به شما کمک می‌کنند که بزرگ شوید. هر کتاب یک در به روی شما باز می‌کند که در دنیای واقعی هیچ‌وقت امکان باز شدن آن در به روی شمارا ندارد. اگر می‌خواهید مؤثر باشید اگر می‌خواهید رشد کنید. اگر می‌خواهید تنوع سازی کنید و اگر می‌خواهید روزمرگی را نابود کنید کتاب بخوانید اگر تابه‌حال اهل مطالعه نبوده‌اید هیچ عیبی ندارد امروز می‌توانید شروع کنید و اگر امروز شروع کنید یک گام در زندگی به جلو برداشته‌اید. اگر تصمیم به کتاب‌ خواندن گرفته‌اید به شما تبریک می‌گویم. خوش‌آمدید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *