هیجان

هیجان قاتل روزمرگی

هیجان قاتل روزمرگی

هیجان دارید یا ندارید؟ اگر هیجان در زندگی خود ندارید ممکن است روزمرگی با شما رفیق شود، دستش را به دور گردن شما حلقه کند و زمانی که حواستان نیست گردنتان را کم‌کم فشار دهد تا نفستان بند بیاید. آیا دوست دارید که روزمرگی نفس شمارا بگیرد؟

من در این مقاله سعی دارم یکی از قاتلین روزمرگی را به شما معرفی کنم. امیدوارم با خواندن این مقاله بتوانید قدم‌به‌قدم از روزمرگی فاصله بگیرید.

با این کار لطف بزرگی به خود و اطرافیان خود می‌کنید.

هیجان‌ها در زندگی

داشتن هیجان در زندگی به ما کمک می‌کند که زندگی بانشاطی داشته باشیم. بی‌حالی کیفیت کارهای ما را پایین می‌آورد. هیجان‌ها انسان را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند و مسیر زندگی را آسان‌تر می‌کند. هیجان‌داشتن در ابعاد مختلف زندگی به ما کمک می‌کند. کسی که در زندگی هیجان‌ دارد به همه‌چیز اهمیت می‌دهد. چیزی را سرسری نمی‌گیرد و زندگی برایش مهم است. شما در زندگی هیجانی دارید یا فقط در حال گذران زندگی هستید؟ به کدام جهت درحرکت هستید؟ اگر هیجان‌ نداشته باشید باک انگیزه‌ی شما سوراخ خواهد شد. تلاش کنید برای هر یک از کارهایی که انجام می‌دهید هیجان‌ داشته باشید که در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

هیجان در کار

هیجان در کار معجزه می‌کند. کسی که در کارش هیجان‌ دارد از بقیه جلوتر خواهد بود و زمانی که از بقیه جلوتر باشید به موفقیت بیشتری می‌رسید. هیجان‌ در کار شمارا متمایز می‌کند. هیجان‌ یکی از بهترین دلیل‌هایی هست که مشتری‌ها به خاطرش حاضرند شمارا انتخاب کنند. هیجان‌ در کار درهایی به روی شما باز می‌کند که می‌توانید به‌راحتی با آن گوی سبقت را از بقیه بربایید. هیجان‌ در کار شمارا ایده باران می‌کند ایده‌هایی که در زمان‌های خاص به کار شما خواهد آمد.

هیجان در روابط

هیجان در روابط از شما یک انسان‌دوست داشتنی و قدرتمند می‌سازد. هیجان باعث می‌شود که مردم از مصاحبت با شما خوشحال شوند. باعث می‌شود که انسانی انرژی‌بخش باشید. کسی که  در روابطش هیجان داشته باشد پایه‌های روابطش را مستحکم می‌سازد. کسی که پایه‌های روابطش را مستحکم کند به آرامشی درونی دست پیدا می‌کند. هیجان می‌تواند روابط شمارا از روزمرگی خارج کند. اگر فکر می‌کنید در روابط خود کمی سردی نسبت به قبل احساس می‌کنید. بهتر است هیجان را امتحان کنید.

عوامل مؤثر درد هیجان

این‌همه گفتیم هیجان کسی که هیجان دارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه عواملی در هیجان مؤثر است؟ در ادامه می‌خواهم به مواردی بپردازم که  در ایجاد هیجان مؤثر است. این موارد را اگر در خودتان بیابید یا بسازید می‌توانید هیجان کافی داشته باشید. البته هیجان جنبه‌های دیگری نیز دارد که در مقاله‌ای دیگر به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. برای استفاده‌ی بهتر می‌توانید چند ثانیه فکر کنید و یک انسان با هیجان که می‌شناسید را در ذهنتان انتخاب کنید و ببینید که هر کدم از این عوامل را چقدر در خود دارد و ببینید که هرکدام را خودتان چقدر در زندگی کار و روابط خوددارید.

علاقه

انسان‌های که هیجان دارند انسان‌های باعلاقه‌ای هستند. کسی که هیجان دارد یکی از منابع اصلی هیجانش علاقه است. علاقه یک از معجزه‌گرهای زندگی است. معجزه‌ی علاقه کاری با می‌کند که توصیفش بسیار مشکل است. شاید زمان‌هایی در زندگی شرایط مشکل و بسیار سختی در زندگی به وجود بیاید. شرایطی که همه‌چیز غیرقابل‌تحمل می‌شود. شرایطی که از زندگی سیرمی‌شویم. در این شرایط سخت و دشوار علاقه‌ است که می‌تواند ما را نجات دهد  و علاقه است که ما را زنده نگه می‌دارد و علاقه است ک به ما آرامش می‌دهد.

سرعت

کسانی که هیجا‌ن دارند نسبت که بقیه کمی سریع‌تر هستند. سرعت آن‌ها بیشتر است مخصوصاً در کار. انسان با هیجان‌ منتظر چیزی نمی‌ماند و به‌سرعت جلو می‌رود. سرعت شما در زندگی کار و روابط چقدر است؟ البته نمی‌گویم همه‌جا سرعت را بالا ببریم و سرعت باید در اقدام باشد. یعنی اگر تصمیم به کاری می‌گیریم سریع اقدام کنیم. اگر سرعت در انجام خودکار به ما کمک می‌کند پس باید سریع‌تر عمل کنیم. ولی شاید در روابط سرعت خیلی نباید بالا باشد و فقط سرعت در اقدام‌ها کافی است. به‌طورکلی انسان‌های با هیجان سریع‌تر از بقیه هستند و درنتیجه جلوتر از بقیه‌اند.

دلیل خوب

یکی دیگر از ویژگی‌های یک انسان با هیجان داشتن دلیل کافی است. البته نه‌فقط دلیل کافی بلکه دلیل کافی و محکم. اگر ما می‌خواهیم کاری را انجام دهیم ولی انجام نمی‌دهیم شاید به خاطر این است که دلیل کافی نداریم و یا دلیل محکم نداریم. کافی نبودن و محکم نبودن دلیل یعنی اگر انجام نشود هم می‌شود زندگی کرد و آن‌قدر هم برای من مهم نیست. یعنی اگر بشود خیل خوب است اما اگر نشود نشده.. اما کسی که دلیل کافی و محکم داشته باشد می‌گوید که من باید به آن برسم و این بخشی از زندگی من است و قسمت از وجود من است. اگر برای کاری دلیل محکم و کافی ندارید رهایش کنید یا دلیلی محکم و کافی بیابید

هیجان درونی داشته باشید

هیجانات می‌تواند هم درونی باشد و هم بیرونی همیشه لازم نیست که هیجان‌ را بروز دهید. هیجان‌ درونی یعنی من با خودم چگونه صحبت می‌کنم؟ تصویر شخصی من از خودم چیست؟ چگونه می‌توانم بهتر و مؤثرتر باشم؟

هیجان ما می‌تواند در رابطه‌ی ما با خودم باشد و من برای هرکدام از بخش‌های زندگی خود اگر هیجان‌ درونی داشته باشیم به یک میل درونی و یک رضایت شخصی از خود می‌رسیم که تجربه‌ای بسیار شیرین است.

هیجان بیرونی داشته باشید

هیجانات بیرونی بعد از هیجان درونی به ما کمک می‌کند که راه‌های متفاوتی را در زندگی پیدا کنیم و طی کنیم. هیجان‌ درونی برای ما بسیار مؤثر است و باعث می‌شود که مردم از ما یک تصویر مناسب در ذهن داشته باشند و داشتن این تصویر ذهنی مناسب به ما کمک می‌کند که قابل‌اعتمادتر دیده شویم. هیجان بیرونی یک نوع بروز از هیجان درونی است پس باید منبع درستی برای هیجان‌ بیرونی داشته باشیم. هیجان‌ بیرونی می‌تواند مانند پل به ما یک مسیری خاص بدهد یعنی ما را مستعد اتفاقات خوب می‌کند.

هیجان را هرجایی خرج نکنید

اگر منبع هیجان کوچکی دارید لازم نیست که هیجان خود را هرجایی خرج کنید. باید بدانید که چه چیزی در اولویت است. شاید فقط هیجان درونی برای شما کافی باشد اما باید تلاش کنید که این منبع را بزرگ‌تر کنید چون به شما بسیار کمک می‌کند. هر بار هیجان را در یک موقعیت بیشتر اضافه کنید تا بتوانید منبع خود را وسیع کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *