بازيكن آماده فیلمی از دنیای بازی

فیلم بازیکن آماده‌ی شماره یک فیلمی از دنیای بازی

در این مقاله قصد دارم به فیلم جدید آقای اسپیلبرگ بپردازم. فیلم ساده در داستان و پیچیده در تصویر. فیلمی از دنیای بازی

فیلمی که به گیشه نزدیک است.

فیلمی که تصاویر عظیم مهیج و شلوغ دارد.

فیلمی که بیشتر آن در یک دنیای دیگر سپری می‌شود.

فیلمی موفق در گیشه.

این فیلم تصاویر و صحنه‌های بدیع و جذاب داشت و علاوه بر ابداع گوشه‌ی چشمی به خیلی از شخصیت‌ها معروف داشت از کینگ‌کونگ گرفته تا  بتمن و جوکر از دایناسور ژوراسیک پارک گرفته تا چاپی چاقو به دست.

فیلم پر از شخصیت‌های جدید و قدیمی است.

داستان فیلم(خطر اسپویل)

فیلم درباره‌ی پسری یتیم است که در جایی زندگی می‌کند که مردم موقعیت اجتماعی و اقتصادی خوبی ندارند و بسیاری از مردم به دنیایی مجازی پناه برده‌اند.

شخصیت اصلی فیلم به دنبال تخم‌مرغی است که سازنده‌ی آن دنیای مجازی آن را در جایی پنهان کرده است.

هرکسی آن تخم‌مرغ را پیدا کند صاحب دنیای مجازی و شرکت می‌شود. او در این مسیر دوستان و دشمنانی هم دارد که این دوستی‌ها و دشمنی‌ها از دنیای مجازی به دنیای واقعی کشیده می‌شود

 

پنج نیاز اساسی انسان

دنیایی که در فیلم نشان داده می‌شود تقریباً می‌تواند ۵ نیازی که ویلیام گلسر می‌گوید را پوشش دهد و به همین دلیل می‌تواند یک دنیای به‌یادماندنی باشد که هرکسی را با خود درگیر کند.

دنیایی که بسیاری از موارد را پاسخ مي‌دهد . ۵ نیاز عبارت‌اند از:

بقا

در اویسس که نام دنیای بازی است مردم در تلاش‌اند که زنده بمانند و حواسشان باشد که در چالش‌ها جان سالم به درببرند.

علاوه بر آن باید امکاناتی را برای خود فراهم کنند که بتوانند بیشتر زنده بمانند.

مرگ در اویسس یک اتفاق تلخ محسوب می‌شود. این اتفاق ممکن است تمام ویژگی‌های مرگ واقعی را داشته باشد به‌جز مردن!

آزادی

در اویسس همه می‌توانند هرجایی که می‌خواهند بروند و هر کاری که می‌خواهند را انجام دهند.

یک نکته‌ای که فراتر از دنیای واقعی است این است که شما آزادید هر تیپ و  ظاهر و حتی جنسیتی که می‌خواهید را در بازی برای خود بسازید و انتخاب کنید. محدودیت در اویسس فقط به محدودیت‌های موجود در اویسس بستگی دارد.

پیشرفت

سیستم بازی طوری طراحی‌شده که شما می‌توانید پیشرفت کنید و این پیشرفت به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. پیشرفت‌ها می‌تواند در توانایی‌ها در تجهیزات در تسلیحات و امکانات حاصل شود. شما هرچه پیشرفت بیشتری داشته باشید قدرت بیشتری دارید. بسیاری از کاربران در دنیای واقعی پول واقعی هزینه می‌کنند که بتوانند قدرتمندتر از دیگران شوند.

تفریح

تمامی اویسس ماهیت تفریحی دارد اما بعد از مدتی به‌عنوان دنیایی برای زندگی پذیرفته می‌شود.

مانند دنیای واقعی تفریحات مختلفی را می‌توان در اویسس انجام داد.

تفریحاتی مثل حضور در مکان‌های تفریحی، فعالیت‌های گروهی، خرید کردن و … . این فرایند به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود تا از روزمرگی در اویسس فرار کنند.

تعلق

تمامی فعالیت‌ها در اویسس به شکلی پایه‌ریزی شده است که احساس تعلق را در تمامی کاربران ایجاد کند.

اما در داخل خود بازی روابط انسانی وجود دارد و هرکسی که می‌تواند با هرکسی که می‌خواهد معاشرت کند و بین کاربران و به بیان دقیق‌تر دوستان در بازی دوست داشتن و دوست داشته شدن اتفاق می‌افتد

واقعی یا مجازی

در این فیلم ماجرا طوری جلو می‌رود که دنیای واقعی گاهی اوقات غیرواقعی جلوه می‌کند چون دوست‌داشتنی نیست و محدودیت‌ها را با خود به همراه دارد دنیای واقعی شاید کمی ناعادلانه‌تر از اویسس نشان داده می‌شود.

اما اویسس دنیایی است که موضوع اصلی فیلم در آن اتفاق می‌افتد. اویسس هم جذاب‌تر است و هم عادلانه‌تر.

تفاوت اصلی که این دنیاها در فیلم دارند این است که هدف اصلی شخصیت‌ها در اویسس دنبال می‌شود و هر فعالیت در دنیای واقعی کمک برای عملکرد بهتر در اویسس است.

روند حرکت شخصیت‌ها ما را به سمتی هدایت می‌کند که حضور در اویسس دغدغه ما باشد و زمانی اهمیت دیگر کاربران به نمایش درمی‌آید که در اویسس باهم متحد می‌شوند کسانی باهم متحد می‌شوند که ممکن است هیچ‌وقت یکدیگر را در دنیایی واقعی ندیده باشند و ممکن است تا آخر عمر هم نبینند.

ارضای مجازی

موضوعی که در ابتدای این فیلم به آن اشاره می‌شود این است که مردم بسیاری از نیازهای خود را در دنیای مجازی ارضا می‌کنند.

بر اساس نظریه‌ی ویلیام گلسر می‌توان گفت انسان‌ها در فیلم تقریباً هر پنج نیاز خود را در دنیای مجازی پاسخ می‌دهند.

در فیلم می‌بینیم که بسیاری از مردم برای بقا و ماندن در بازی تلاش می‌کنند.

در فیلم می‌بینیم که آزادی به نسبت دنیای واقعی خیلی زیاد است و هرکسی هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد.

فعالیت‌هایی که در بازی انجام می‌شود منجر می‌شود که شخصیت‌ها پیشرفت کنند.

کل دنیای مجازی هم ماهیت تفریحی دارد و همچنین تعامل با دیگران و دوست داشتن و دوست داشته شدن هم در آن دنیا اتفاق می‌افتد.

اسپیلبرگ و دنیای مجازی

اسپیلبرگ علاوه‌ بر این فیلم فیل‌های دیگری هم درباره‌ی آینده دارد که هرکدام متفاوت با دیگری است.

مثل فیل‌های گزارش اقلیت و هوش مصنوعی.

در هر سه‌ این فیلم‌ها تصویری از آینده نشان داده می‌شود.

در هوش مصنوعی دنیا دنیای ربات‌ها و هوش مصنوعی است.

در گزارش اقلیت دنیا دنیای تکنولوژی است. و در فیلم بازیکن شماره یک دنیا دنیای فضای مجازی است.

در دو فیلم قبلی انسان‌ها یک هویت داشتند اما در این فیلم انسان‌ها صاحب هویت مجازی و یا به‌اصطلاح آواتار هستند که بدون محدودیت به آن‌ها اجازه می‌دهد به هر شکلی که می‌خواهند دربیایند.

این چالش چالشی است تقریباً جدید و صحبت‌های زیادی هم درباره‌ی آن شده است که آیا دور شدن شخصیت مجازی و حقیقی مردم از یکدیگر خوب است یا بد است؟

من قصد پاسخ به این سؤال را ندارم اما مردم در هرکدام چه چیزی را به دست می‌آورند و هرکدام چه تأثیری بر دیگری می‌گذارد.

آینده‌ی بازی‌

به‌هرحال صنعت بازی صنعت جوانی است و ممکن است با تکنولوژی ام‌آر اتفاقات خاص و متفاوتی در این صنعت بیافتد.

علاوه بر پیشرفت هنری، فنی، فلسفی و اجرایی در قالب بازی هم تحولاتی صورت گرفته است مثل کنسول وو و فناوری کینکت.

این صنعت به رشد خود ادامه خواهد داد تا قله‌های جدید از دنیای سرگرمی را پس از افول دنیای سینما و رسانه‌های یک‌طرفه فتح کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *