پله‌ی جدید مهارت

زمانی که می‌خواهید یک مهارت جدید برای هنرتان یاد بگیرید چگونه برنامه ریزی می‌کنید؟ چگونه خود را آماده می‌کنید؟ چگونه شرایط را آماده می‌کنید؟

حرفه‌ی هر هنرمند از تعدادی مهارت تشکیل شده است. در بعضی از هنرها تعداد این مهارت‌ّها زیاد است و در بعضی از هنرها تعداد این مهارت کم. اما عاملی که مهم است این است که کدام هنرمند به کدام شیوه کار می‌کند. بعضی از کارگردان‌های سینما تنها مهارتی که دارند کارگردانی است و در مقابل تعدادی دیگری از کارگردانان هستند که هم فیلمنامه‌نویسی می‌کنند هم توانایی تهیه کنندکی دارند و تدوین و  فیلمبرداری را نیز به خوبی می‌دانند. اینکه هر هنرمند چه تعداد مهارت مختلف مربوط به کار خودش را دارد بسیار بستگی دارد به اینکه:

 کدام هنرمند

کدام سبک

کدام اثر

کدام مخاطب

تهیه‌کنندگانی در سینما وجود دارند که آنقدر سایه‌ی سنگینی به روی فیلم می‌اندازند که  کار مطابق سبک آن‌ها پیش می‌رود و در کارهایی که تهیه کنندگی می‌کنند می‌توان ردپای آن‌ها را دنبال کرد.

اما نیاز ضروری هر هنرمند توانایی به دست آوردن مهارت جدید است.

 برای به دست آوردن هر مهارت یک کلید اصلی وجود دارد و این کلید  ادامه دادن است.

ادامه دادن کلید اصلی به دست آوردن یک مهارت است. دلیل این که این کلید را کلیدِ اصلی می‌نامم این است که ادامه دادن اگر اشتباه باشد و یا به شکل اشتباه انجام شود باز ما را به هدفمان می‌رساند اما خیلی دیرتر.

در کنار این کلید اصلی ما به تعدادی کلید فرعی هم نیاز داریم که  ما را در رسیدن به مهارت جدید کمک می‌کند.

ادامه دادن کلید اصلی است

حال به سه کلید فرعی هم اشاره می‌کنم که باعث می‌شود که مسیر ما آماده‌تر و مهیا تر شود و سرعت پیمودن مسیر بیشتر شود.

انتخاب تمرین درست

به کمک یک راهنما و استاد باید تمرین درست را پیدا کنیم. استفاده از تجربه‌ی کسانی که این مسیر را در گذشته طی کرده‌اند به ما در این انتخاب کمک می‌کند.

درست تمرین کردن

نحوه‌ی اجرای هر تمرین خیلی مهم است و مسیر را بسیار کوتاه می‌کند. اگر تمرین را درست انجام دهیم سرعت پیشرفت زیاد می‌شود و باعث می‌شود که از زمان به شکل بهینه استفاده کنیم. کیفیت اجرای تمارین بسیار مهم است. در ابتدا کیفیت را نباید فدای کمیت کنید. باید شیوه‌ی صحیح انجام تمرین را بیاموزید و هر گاه به اجرای درست مسلط شدید باید کمیت را نیز ضمیمه‌ی انجام تمارین خود کنید.

ارزیابی

نتیجه ی تمرینات باید ثبت شود و باید بدانیم که  هر دفعه چند بار و چقدر در هفته و در چه ساعت‌هایی این کار را انجام دهیم. باید پس از ثبت باید طی بازه هایی ارزیابی را انجام دهیم و برای هر مورد میزان پیشرفت را بررسی کنیم. ارزیابی به صورت هفتگی و ماهیانه بهترین شیوه برای ارزیابی است.

به هر حال بعضی وقت‌ها کلافه می‌شویم و احساس بدی ‌خواهیم داشت و فکر می‌کنیم که هیچ تفاوتی ایجاد نشده است. در این مواقع باید به کلید اصلی مراجعه کنید و ادامه دهید. نباید نا‌امیدی باعث توقف تمرین‌کردن شما شود. اگر تمرین را درست انتخاب کردید و تمرین را درست انجام می‌دهید باید ادامه دهید.

در هر مرحله از ارزیابی باید انتخاب تمرین درست و درست تمرین کردن چک شود و باید ادامه داد. هر بار کلید اصلی و کلید‌های فرعی را به یاد بیاورید.

Rate this post

2 thoughts on “پله‌ی جدید مهارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *