پنج کار انرژی زا

پنج کار انرژی زا

گاهی اوقات پیش می‌آید که سرحال نیستیم. حوصله نداریم. انرژي کمی داریم و نیاز به انرژی زا داریم …

و این موضوع باعث می‌شود که کارمان کیفیت لازم را نداشته باشد.ممکن است تابلویی که می‌کشیم طرحی که می‌زنیم و یا پرورش ایده‌مان آن‌گونه که می‌خواهیم پیش نرود. در این مواقع باید دو کار انجام دهیم :

۱ –  جلوگیری از هدر رفتن انرژی درونی

گاهی اوقات مواردی باعث می‌شوند که انرژي ما بیهوده هدر برود یا برای کارهایی بیش‌ازحدی که نیاز است انرژی می‌گذاریم. اولین کاری که باید انجام دهیم جلوگیری از نشت انرژی درونی‌مان است

۲ –  بازیابی انرژی

کاملاً طبیعی است بعد از انجام کاری طولانی انرژی‌مان کم شود. اگر انرژی‌مان کم شد باید انرژي خود را بازیابی کنیم.البته اگر این حالت دائمی است و یا  جسمی و فیزیکی است باید به پزشک مراجعه شود.

در این مقاله تلاش کردم به پنج مورداشاره کنم که باعث می‌شود به‌راحتی از اتلاف انرژی جلوگیری کنید و انرژی خود را بازیابی کنید.

 

 

۱ –   ورزش

ورزش کردن باعث می‌شود انرژی خود ر ا بازیابی کنید و سطح انرژی شما بالا باشد. با ورزش کردن شما جسم خود را آماده نگه می‌دارید که بتواند با ذهن شما همکاری کند. اگر جسم شما آمادگی لازم را نداشته باشد نمی‌تواند خواسته‌های ذهن را برآورده کند و اگر نتواند خواسته‌های ذهن را برآورده کند دچار اهمال‌کاری و تنبلی می‌شوید و اگر کارهایی باشند که بدانید باید آن‌ها را انجام دهید و به دلیل تنبلی و اهمال‌کاری انجام ندهید با خودتان بد می‌شوید و عزت‌نفس شما به‌مرور کم می‌شود و پس از مدتی یا نابود می‌شوید و یا هنر را رها می‌کنید. دنیای هنر علاوه بر ذهن خلاق جسم آماده هم می‌خواهد. پیشنهاد من به شما اول نرمش سبک صبحگاهی است و در مرحله‌ی بعد هفته‌ای سه جلسه ورزشی که هوازی هم باشد.

۲ –  تکنولوژی تعطیل

طبق بررسی‌های من انسان‌های معمولی به‌طور میانگین روزانه حدود چهار ساعت معادل دویست و چهل دقیقه با گوشی خودکار می‌کنند و قطعاً بیش از دویست دقیقه از آن زمان کاملاً بیهوده و اتلاف وقت است. یک هنرمند به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد که زمانش به این شکل هدر برود. ای‌کاش فقط هدر رفتن بود.  این کار علاوه بر اتلاف وقت باعث هدر رفتن انرژی می‌شود . وب گردی و دیدن تلویزیون هم از همین خانواده‌ی خطرناک است. بهتر است مدت‌زمانی که صرف تلویزیون ، رایانه و گوشی می‌شود را به مدت یک هفته محاسبه کنید و برای خود بنویسید. اکثر افرادی که این کار را انجام داده‌اند شگفت‌زده شده‌اند. پس از آگاهی از این اتلاف وقت و انرژی شروع به اصلاح آن کارکنید و بهترین کار در ابتدا جایگزینی با یک تفریح و یا تمرین یک فن جدید درزمینه‌ی هنری خودتان است. در حال این دو وسیله‌ی برقی برای شما کافی است بکی لامپ و دیگری یخچال است!

۳ –  نظم محیط کار

شاید برای شما پیش‌آمده باشد که قبل از شروع کار و یا در حین کار به دنبال یک وسیله مثل قلم‌مو بگردید و این کار انرژی شمارا بگیرد و تمرکزتان را کم کند. نظم محیط کار باعث می‌شود انرژی شما صرف کارهای بیهوده نشود. البته منظور من این نیست که محیطی شبیه محیط موزه ایجاد کنید و همه‌چیز دقیق و میلی‌متری باشد . بهتر است که وسایل خود را دسته‌بندی کنید و بدانید هرکدام را کجاست و بعد از استفاده به‌جای خود برگردانید. همچنین دیدن محیطی بی‌نظم و شلوغ به‌طور مدام می‌تواند ذهن راکمی خسته کرده و انرژی ما ر ا کم کند. پیشنهاد من این است که چند قفسه ، پوشه ، جامدادی و … تهیه کنید و یک نظم حداقلی به وسایل خود بدهید. تعداد زیادی از هنرمندان بانظم میانه‌ی خوبی ندارند ! ولی شما سعی کنید کمی منظم‌تر از روز قبل باشید فقط کمی!

۴ –  بازی

بازی  می‌تواند به انرژی شما اضافه کندو یک انرژی زا باشد منظور از بازی ، بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های موبایلی نیست . منظور بازی‌های دورهمی و چندنفره و کمی فکری است . از بازی‌هایی قدیمی مانند گل‌یاپوچ و اسم‌فامیل و فوتبال دستی گرفته تا بازی‌هایی مثل دارت. البته بازی‌های خاص چندنفره‌ی رایانه‌ای هم خیلی کم می‌توان انجام داد ولی اولویت با بازی‌های فیزیکی است . نکته‌ی اصلی این کار چندنفره بودن و دورهم بودن آن است و مواظب باشد جو گیر نشوید و خیلی به فکر بردوباخت نباشید و سعی کنید بیشتر لذت ببرید تا انرژی شما بازیابی شود.

۵ –  کار دوست داشتی من

تقریباً همه‌ی هنرمندان کارهایی را برای انجام دارند که هر وقت آن کار را انجام می‌دهند دیگر متوجه دنیای اطرافشان نیستند و به‌هیچ‌وجه گذر زمان را نمی‌فهمند و کاملاً در آن فرو می‌روند و پس از انجام آن حس خوبی دارند. برای یک نفر ممکن است گوش کردن موسیقی خاصی باشد و یا دیدن آثار کلاسیک نقاشی و یا قدم زدن در موزه و حتی رفتن به کتابخانه و کتاب‌فروشی.البته تجربه نشان داده که تلویزیون دیدن هم همه‌ی آن موارد را داراست به‌جز حس خوب و این کار و امثال این کار به‌هیچ‌وجه جزو این دسته قرار نمی‌گیرند. شما هم سعی کنید کار دوست‌داشتنی خود را پیدا کنید و از قبل سازوکار آن را فراهم کنید که هر موقع انرژی‌تان خیلی کم شد به سراغ آن بروید و با انجام آن کار انرژی خود را بازیابی کنید.

 

به‌هرحال راه‌های زیادی برای بازیابی انرژی وجود دارد ولی اول به دنبال آن باشید که انرژی هدر نرود و پس‌ازآن به فکر بازیابی باشید.   

مواظب باشید انرژیِ خود را بی دلیل هدر ندهید

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *