روش کورنل (کرنل) روشی برای بهترین یادداشت برداری

روش کورنل: روشی برای بهترین یادداشت برداری

روش کورنل یک روش یادداشت برداری می باشد، که در کارایی و برتری نسبت به سایر راهکار ها خودش را اثبات کرده است.

فهرست مطالب

۱- چرا باید یادداشت برداری کرد؟

۲-روش کورنل

۲-۱- برداشتن یادداشت ها

۲-۲- بخش خلاصه

۳- چگونه از این روش استفاده کنیم؟

توضیحی مختصر

به عنوان یک مشاور، شما نیاز دارید تا درباره اطلاعات مهم از جلسات با ارباب رجوع، کارگاه های آموزشی و از این قبیل جلسات مهم، یادداشت برداری کنید. اگر نمی دانید چگونه خلاصه برداری کنید، این به نظر کاری غیرقابل انجام می آید. البته روش یادداشت برداری کورنل این عمل را ممکن می سازد.

یادداشت برداری یک مهارت اساسی است که مشاوران باید به آن مسلط باشند. در این مقاله من یک روش مؤثر یادداشت برداری را معرفی خواهم کرد. دراصل، روش یادداشت برداری کورنل، یک طریقه خلاصه نویسی بود که برای یادداشت برداری هنگام سخنرانی استفاده می شد. عنوان این روش از دانشگاه کورنل برگرفته شده است. ثابت شده که این روش در زمینه یادگیری در محیط مدرسه یا دانشگاه بسیار مؤثر بوده است. هرچند مشاوران به سادگی می توانند این روش را برای یادداشت برداری در طول تعامل با ارباب رجوع وفق دهند.

۱- چرا با دست یادداشت برداری کنیم؟

یادداشت برداری مهم است. بعضی افراد ترجیح می دهند که شیوه ساختار یافته داشته باشند و از روش خلاصه نویسی اجمالی استفاده می کنند. ممکن است برخی دیگر از شیوه بصری استفاده و برای خود نقشه های ذهنی ترسیم کنند. حتی احتمال دارد برخی افراد در کل از هیچ ساختاری استفاده نکنند.

مطالعه ای جالب نشان داده است که دانش آموزانی که یادداشت های خود را مرور می کنند، از دانش آموزانی که جزوه داده شده معلم را مرور می کنند، موفق‌تر عمل می کنند. بسیاری از مطالعات نشان مشخص کرده‌اند که دانش آموزانی که جزوه خود را دست‌نویس می کردند، از کسانی که جزوه خود را تایپ می کردند، بیشتر یاد گرفتند.

البته یک روش یادداشت برداری وجود دارد که برتری بسیار خود نسبت به سایرین را اثبات کرده است. پژوهش مشخص کرده است که این روش نه تنها کارآمدتر است، بلکه مرور و یادآوری مطالب را نیز آسان می کند. این طریقه، روش یادداشت برداری کورنل نام دارد. بنابراین بهترین یادداشت ها دست‌نویس، نوشته خود و به سبک کورنل است.

۲- روش کورنل

روش کورنل، طریقه‌ای برای نوشتن، سازمان دهی و مرور یادداشت ها است. پروفسور والتر پاوک از داشگاه کورنل در دهه ۱۹۵۰ این روش را ابدا کرد. این شیوه آموزنده ها را وادار می کند تا ورقه خود را به دو ستون با یک ردیف در پایین آن تقسیم کنند. به علاوه، آماده سازی از قبل کمی را می طلبد، که این مورد آن را برای برای یادداشت برداری سر کلاس یا هنگام ملاقات با ارباب رجوع ایده‌آل می سازد. نقطه قوت این روش، ساختار ورقه است. برای نوشتن یادداشت کورنل خود، از کشیدن یک خط بزرگ روی صفحه شروع کنید.

در بالای صفحه شما اسم دوره، جلسه یا سمینار همراه با تاریخ و عنوان را می نویسید.

بخش سمت چپ باید در حدود ۷ سانتی‌متر عرض داشته باشد و این بخش ستون نشان راهنما / سؤالات / کلمات کلیدی است. این قسمت همان جایی است که شما باید عنوان فرعی و هر آنچه که به عنوان سؤال باید نوشته شود را قرار دهید.

در ستون بزرگ‌تر سمت راست، که ستون یادداشت برداری نامیده می شود، مطالب خود را به طرز عادی بنویسید.

۲-۱- یادداشت برداری

می توانید از خلاصه نویسی تحت‌اللفظی و یا غیر رسمی اجمالی برای یادداشت برداری خود استفاده کنید. سعی کنید طول جملات را بین ۵ تا ۱۰ کلمه حفظ کنید. روش یادداشت برداری کورنل استفاده از جملات طولانی را منع می کند. این در مورد مطالب کوتاهی است که شما در ستون سمت راست با استفاده از اختصارات و علامت های قابل تشخیص یادداشت می کنید. قبل از شروع یادداشت برداری، لیستی از اختصارات و عبارات را بنویسید. این فرآیند یادداشت برداری را راحت‌تر می سازد. مفاهیم، ایده ها، اشخاص، روابط و اشکال هندسی را در ستون راست بنویسید.

۲-۲- بخش خلاصه

به اندازه ۴ سانتی‌متر از پایین هر صفحه را برای خلاصه یا نتیجه نگه دارید. خلاصه کردن مطالب در پایین سطر پایین به تحیکم فهمیده های شما کمک می کند. این بهترین کار بعد از کلاس یا کارگاه آموزشی است. این مورد همچنین به شناسایی مطالبی که نیاز به مطالعه یا تحلیل دارند، کمک می کند.

به گفته رابرت مارزانو یادداشت برداری مؤثر آموزنده را وادار می کند تا اطلاعات خلاصه‌ای که به اشتراک گذاشته شده است را با حذف و جایگزین کردن اطلاعات برای خود با معنی سازد. برگه های مهم خلاصه یادداشت های کورنل را از اینجا دریافت کنید.

۳- چگونه از این روش استفاده کنیم؟

۱- ضبط: هنگام سخنرانی / جلسه، از ستون نکته نویسی برای یادداشت برداری با جملات مختصر استفاده کنید.

۲- سؤالات: هر چه سریع‌تر بعد از جلسه، سؤالات را بر اساس یادداشت های ستون سمت راست تنظیم کنید. نوشتن سؤالات به شاف سازی معانی، معلوم سازی روابط، ایجاد تداوم و تقویت حافظه یاری می رساند. به علاوه، نوشتن سؤالات پیش زمینه خوبی برای تحلیل بعدی فراهم می سازد.

۳- خواندن: ستون یادداشت برداری را با یک برگه کاغذ بپوشانید. سپس تنها به سؤالات یا کلمات نشان‌دار در سؤالات و ستون راهنما نگاه کنید، حقایق یا ایده هایی را که با کلمات نشان‌دار مشخص شده‌اند را با لحن خودتان بلند بگویید.

۴- بازخورد: با سؤال کردن از خودتان، به اصول بازخورد نشان دهید، برای مثال:

۱- اهمیت این حقایق در چیست؟

۲- چگونه می توانم آن ها را بکار بگیرم؟

۳- آن ها بر چه اصولی استوار هستند؟

۴- چگونه آنها در کنار مطالبی که از قبل می دانستم قرار می گیرند؟

۵- چه چیزی در ماورای آن ها است؟

۵- مرور: بخشی از زمان خود را صرف مرور یادداشت های قبلی خود کنید. اگر این کار را انجام دهید، یک تعامل بسیار خوبی را برای استفاده کنونی حفظ، و پیشرفت ها و شیوه ها را برای تعاملات کاری آینده شناسایی خواهید کرد.

خلاصه

جدا از این حقیقت که می توان با روش کورنل سریع‌تر یادداشت برداری کرد، مزیت دیگری نیز دارد. این روش به زمان کمی را برای گردآوری اطلاعات نیاز دارد، چیزی که در نتیجه یادگیری مؤثر حاصل می شود. به دلیل نمای اجمالی خوب، مطالب سخنرانی را می توان دوباره مطالعه کرد تا بتوانید به لب مطلب برسید و مطالب سخنرانی را سریع‌تر بکار گیرید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *